Pinkkiä betonia ei ole perinteinen kokoelmaluettelo. Luettelomuodon sijaan päätimme kertoa, mitä betonikaupunkina tunnetussa Kouvolassa on saatu aikaan taiteen saralla viime vuosina. Kerromme huippuhetkistä, ARS 11 -näyttelystä, Poikilo-museon synnystä, kouvolalaisesta taide-elämästä ennen ja nyt sekä avaamme tietä laajemmalle Pohjois-Kymenlaakson taidehistorialliselle tutkimukselle.

Taidemuseo Poikilon kokoelmissa tapahtui merkittävä harppaus, kun viiden kunnan hallussa olleet taideteokset siirtyivät Kymenlaakson ainoan taidemuseon hallintaan. Kouvolan taidemuseo velvoitettiin huolehtimaan yhteisestä taideomaisuudesta, joka syntyi kuntien yhdistymisen tuloksena vuonna 2009. Lukumääräisesti taidekokoelma lähes kaksinkertaistui.
Uuden, entistä suuremman kokoelman taiteilijat ja teokset herättivät tarpeen esitellä kokoelmaa laajemmalle yleisölle. Edellinen, vanhan Kouvolan aikainen teosluettelo oli julkaistu 1993, joten aika oli ajanut sen ohi jo kauan sitten. Googlen, taidemuseoiden yhteisten tietokantojen ja digitaalisen kuvankäsittelyn aikakaudella totesimme, että kokoelmaluettelon täytyy antaa muutakin kuin vain perustiedot kokoelmista. Niinpä museonjohtaja Johanna Vuolasto ja taidekokoelmista vastaava museoamanuenssi Anna-Kaarina Kippola ovat kirjoittaneet museon voimakkaan kehityksen ja kokoelman kasvun ajasta elävän, dokumentaarisen aikalaiskuvauksen, jonka arvo säilyy pitkälle tulevaisuuteen.

Artikkelien kirjoittajat: Elina Bonelius, Anna-Kaarina Kippola, Johanna Vuolasto
Graafinen suunnittelu: Anne Kaikkonen
Käännökset: Mikko Heinonen, Jenni Meskus, Jüri Kokkonen
Kuvien värierottelu: Kari Lahtinen
Painotyö: Bookwell Oy | Ltd, Porvoo 2017
195 sivua
Kustannusosakeyhtiö Parvs

Kouvolan taidemuseon julkaisuja 30
ISBN 978-952-7226-06-3
ISSN 0786-9134

Päivitetty 11.3.2024