
Teosnostoja Kouvolan taidemuseo Poikilon Markku Villikan kokoelmasta:
Eva Cederström, Maisema, 1984
Eva Cederströmin (1909–1995) Maisema (1984) teokseen kannattaa tutustua katsomalla ajassa hieman taaksepäin eli hänen taiteellisen tuotantonsa murroskauteen 1950-luvun alussa. Ranskan opiskeluajan ja muutenkin etelään suuntautuneiden matkojen jälkivaikutus näkyy vahvana hänen teoksessaan Aamu (1955), jossa on aiheeltaan ja toteutustavaltaan monumentaalimaalauksen tunnelmaa. Meren rannalle kerääntynyt, kahden naisen johdattama lapsijoukko kohtaa maalauksessa aamuauringon ensisäteet sekä meren ja taivaan sinen lukemattomat eri sävyt. Muodot ovat hyvin pelkistettyjä ja kubistisvaikutteisten värikenttien sävyliukumat vivahteikkaita. Meren kuvaamisesta tulikin Cederströmin taiteellisen uran läpi kantava ja vuosien myötä vahvistuva teema.
Ajassa seuraava kokoelmateos, Maisema, Lypertö, Kustavi (1968) näyttää jo selkeämpää suuntaa Eva Cederströmin myöhemmille meritutkielmille. Tutun siniharmaa taivas ja meri ovat saaneet seurakseen raikkaita okran ja vihreän sävyisiä saaria, jotka näyttävät jo Cederströmin myöhempien teosten oloisilta, kulmikkailta, vaikka värimaailma onkin vielä lämpimämpi. Taiteilija oli hankkinut vuonna 1959 oman merenrantapaikan Saaristomereltä Kustavista, minne hän rakennutti myös kesäateljeen. Saaressa syntyi lähinnä luonnoksia, joita taiteilija jatkoi edelleen Lallukan Helsingin ateljeessa lopullisiksi maalauksiksi.
Eva Cederströmin Maisemasta (1984) huokuu vuosien saatossa kertynyttä syvällistä ymmärrystä meren perimmäisestä olemuksesta sekä ihmisen pienuudesta luonnonvoimien keskellä. Viileässä, maalauspinnan yli liukuen vaihtelevassa, harmahtavassa sinessä on tuulen ja aaltojen liikkeestä huolimatta ääretöntä rauhaa ja tyyneyttä, maan, taivaan ja meren yhtymäkohdan, luomaa vapauden tunnetta. Teoksen tunnelmassa on kevyttä runollisuutta, kaipausta jonnekin kauas, todelliseen tai kuvitteelliseen määränpäähän. Maiseman keskellä, siinä meren kainalossa, ihminen on yksin, mutta samalla tiiviisti yhteydessä avaraan luontoon, ilman kaupunkimiljöön joskus ahdistavaakin jatkuvaa kiirettä ja sykettä. Yksinkertainen, vaatimaton ja onnellinen saaristolaiselämä tiivistyy tässä Cederströmin maalauksessa vain ja ainoastaan oleelliseen, elämään luonnon ehdoilla – kaikki ylimääräinen ja turha on karsittu pois.
Eva Cederström opiskeli mm. Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuosina 1933–1937 sekä Académie André Lhotessa ja Academié de la Grande Chaumiéressä, Pariisissa vuonna 1951. Cederströmin teoksia oli ensi kerran esillä vuonna 1938 Helsingissä. Hänelle myönnettiin Pro Finlandia-mitali vuonna 1959, valtion taidepalkinto vuonna 1980 ja professorin arvonimi vuonna 1982.
Teksti ja kuva: Harri Hirvonen
Teoksen tiedot: Eva Cederström, Maisema, 1984, öljy kankaalle, 74,5 x 98 cm. © Kuvasto 2024.
Eva Cederströmin teos Maisema Markku Villikan kokoelmasta on nähtävillä lokakuun 2025 ajan Kouvolatalon aulan kahvilassa.
Kouvolan taidemuseo Poikilon Markku Villikan kokoelmassa on kaikkiaan kaksi Eva Cederströmin maalausta. Näiden lisäksi Poikilon muissa kokoelmissa on kaksi Eva Cederströmin maalausta. Teokset kattavat ajanjakson vuodesta 1955 vuoteen 1986. Markku Villikan kokoelmassa on yhteensä 1810 teosta.
Tutustu aiemmin julkaistuihin kuukauden taideteoksiin sivuillamme Taidekokoelmat – Poikilo