Puhujina Juho Kuorikoski sekä Eero Tiainen
Aika: Keskiviikko 11.5. klo 17.30─19.00
Paikka: Kouvolatalo, Varuskuntakatu 11, Honkasali

Virtuaalitodellisuus-teknologia – kuten taidekin – voidaan nähdä ihmisen tietoisuuden ja todellisuuskäsitysten laajentajana. Millaisia uudenlaisia taidekokemuksia laajennetun todellisuuden mediat luovat? Mikä mahdollistuu pelillisyyden ja upottavuuden kautta – mikä ei aiemmissa taide- ja mediamuodoissa ole ollut mahdollista? VR-ohjaaja Eero Tiaisen luento käsittelee pelitaiteellisten VR-kokemusten olemusta esimerkkien kautta sekä taiteellisen VR-kokemussuunnittelun lähtökohtia.

Juho Kuorikosken mukaan pelit ovat kokonaan oma taidemuotonsa, jolla on selkeästi tunnistettavat piirteensä. Pelit ovat vuorovaikutteisia taideteoksia, jotka luovat merkityksensä yhdessä pelaajan kanssa. Pelit myös lainaavat muista taidemuodoista, kuten kirjallisuudesta, elokuvista, maalaustaiteesta, kuvanveistosta, arkkitehtuurista ja teatterista.

luennon striimilinkki https://youtu.be/rQCm_tI-W8A


Puhujat

Eero Tiainen
Eero Tiainen

Eero Tiainen on virtuaalitodellisuuskokemuksiin erikoistunut ohjaaja ja kokemussuunnittelija. Hän luo virtuaalimaailmoja hyödyntäen narratiivista suunnittelua, syvyyspsykologiaa ja pelisuunnittelua. Hänen päätuotantonsa on live-esiintyjillä varustettu teatteripeli Rakkaussimulaatio EVE, joka käsittelee rakkautta tekoälyn ja metaverse-todellisuuksien aikakaudella. Tiainen on luonut aiemmin mm. tarinallisia VR-pelejä, VR-dokumentteja, huonepakopelin sekä immersiivisiä installaatioita. Tiainen toiminut taiteellisena johtajana XR-taidetapahtuma Embracessa sekä Taide Kaikki Alla -festivaaleilla. Taustaltaan hän on uuteen mediaan erikoistunut taiteen maisteri Aalto-yliopistosta ja hän on myös työskennellyt useissa Aalto-yliopiston tutkimusryhmissä VR:n ja kokemuksen tutkimuksen parissa. Tiainen vaikuttaa lisäksi Suomen VR-alan kattojärjestön FIVR:n hallituksessa sekä jäsenenä Aallon Virtual Cinema Labissa. 

Juho Kuorikoski
Juho Kuorikoski

Juho Kuorikoski on Kaustisella asuva pelisuunnittelija ja tietokirjailija. Kuorikoski on julkaissut lukuisia pelejä käsitteleviä tietokirjoja.

Päivitetty 19.4.2022